Faq's
Laatst gewijzigd op: 2 oktober 2017 | Geschreven door: Jeanine Tanis

Wanneer moet ik een arbeidsongeval melden?

Een arbeidsongeval vindt plaats bij of als gevolg van werkzaamheden. Een arbeidsongeval is meldingsplichtig als je werknemer door een ongeval tijdens werk blijvend letsel oploopt, in een ziekenhuis wordt opgenomen of overlijdt. Blijvend letsel bestaat vaak uit lichamelijke klachten maar dit kan ook uit psychische klachten bestaan.

Melding arbeidsongeval: online en telefonisch

Leidt een bedrijfsongeval tot de dood, dan moet je dit telefonisch melden aan de arbeidsinspectie via het gratis telefoonnummer 0800-5151. Overige meldingsplichtige ongevallen kun je ook telefonisch melden via dit telefoonnummer of online via www.nlarbeidsinspectie.nl.

Boete

Let op: heb je een meldingsplichtig arbeidsongeval niet direct gemeld? Dan krijg je een boete tot maar liefst € 50.000. Daarnaast kan je werknemer proberen de schade op je organisatie te verhalen.